2019 by JAD

  • Etsy-icon
  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle

      Malta - info@jad-jewellery.com - +356 - 99652517 English and Italian +356-99781258 Italian and Spanish

Find the Door Malta - 27 Triq Il Tramuntana - Birgu - Malta

Rust, jewels and stories - Ruggine, gioielli e storie

Saturday, April 30, 2016

When we work, inspiration comes from many different sources. Basically we try to put together a lot of things, nature, contemporary art, design, and small daily things. Which, in this way, doesn't explain anything.

 

Here is an example which gathers only some of these things: I think rust is a wondeful, fantastic surface, telling a long story about ground, metal, water, salt and sea, time passing, changes... I could go on for a long time, telling you about my memories: a rusted lock I found in an abandoned hamlet in a cove in Nysiros Island, Greece. The rusted handle of a lonely boathouse here, in Malta. The agicultural tools I found in my old house in Italy, which lost their rust in our orchard...the incredible, old windlass on which the sea has done his job at a few minute's walk from our home.

 

 

 

 

If I can create a rusted-like surface on silver or gold, this immediately gives, not only a completely different appearence to the same jewel, it also gives you the perception of the material from which the jewel is made.

Silver and gold are no more there only for their value, or  as a shape holding precious stones. They become evident and may recall to your mind what you already know about metals: they come from the ground, they need work to be mined, refined, melted, shaped...This knowledge joins with what a jewels means for you: something precious, special, a personal ornement, a present, your family's story...

Of course this process is not completely conscius but it modifies our perception of that jewel. Every object tells a story but this is the kind of story I like to put in the things we create, trying to link everyone's personal experiences to the work we do at JAD and more, to the wonderful resources of our planet.

 

 

  

Quando lavoriamo, l'ispirazione può arrivare da molte fonti. Dovendo semplificare, direi che cerchiamo di mettere insieme un bel po' di cose, la natura, l'arte contemporanea, il design e piccole cose quotidiane. Cosa che, detta così, non spiega assolutamente nulla.

 

Ecco un esempio che coglie solo alcuni di questi aspetti: adoro la ruggine, penso che sia una superficie fantastica, racconta una lunga storia che parla di terra, metallo, acqua, sale e mare, tempo che passa, cambiamenti... Potrei andare avanti per ore a parlare di ricordi che hanno a che fare con la ruggine: un lucchetto arrugginito trovato in una frazione abbandonata di un microscopico porto sull'isola di Nysiros, in Grecia; la maniglia arrugginita di una rimessa isolata, qui, a Malta; Gli attrezzi agricoli che ho trovato nella mia vecchia casa italiana, che hanno perso la loro ruggine nel nostro orto...l'incredibile, vecchio argano su cui il mare ha fatto il suo lavoro a pochi minuti da casa.

 

 

 

Se posso creare una superficie simile a quella della ruggine sull'oro o sull'argento, questo non solo dà al gioiello un aspetto molto diverso ma dà a chi lo guarda la percezione più chiara del materiale di cui quel gioiello è fatto.

Argento e oro non sono più lì solo per il loro valore o come forme che sostengono una pietra preziosa. Diventano evidenti per sé stessi e richiamano memorie di quello che sono i metalli: vengono dalle profondità della terra, richiedono lavoro e fatica per essere estratti, lavorati, fusi, rifiniti... Queste conoscenze si mescolano al significato che ognuno dà ai gioielli: qualcosa di prezioso, un regalo, un ornamento, un ricordo di famiglia...

Questo processo non è completamente cosciente ma modifica la nostra percezione di quel gioiello. Ogni oggetto racconta una storia ma questo è il tipo di storia che mi piace cercare di mettere nelle cose che creiamo, cercando di legare l'esperienza personale di ognuno al lavoro che facciamo a JAD e, molto di più, alle splendide risorse che ci offre il pianeta.

Please reload

       Recent Posts

Tuesday, May 7, 2019

Saturday, December 8, 2018

Tuesday, November 27, 2018

Please reload

           Search By Tags