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A jewel from Renaissance: the Tiara of Botticelli's Fortitude

Thursday, November 2, 2017

 

Some months ago the Terziere Borgo Dentro asked us to reproduce a special piece of jewelry painted by Sandro Botticelli in 1470, the tiara of his beautiful Fortitude - La Fortezza. An early painting, now at the Uffizi in Florence.
It has been a real challenge to transform an ideal representation of such a genius of the Renaissance picture in a real jewel.

 


Trying to understand the volumes and the shape we found ourselves analyzing every detail and suddenly realizing that our thoughts were duly following the same steps Botticelli trod to create the tiara.
More than five hundred years later, thanks to #borgodentro this commission gave us the touching opportunity to understand and feel the thoughts and the work of such a distant, great, human being.

Another gratifying part of the experience have been to practically verify - once again - how little some things have changed through the centuries. We have been able to make the tiara - hopefully faithful enough to Botticelli's painting - because artisans and artists still use almost the same tools Florentine goldsmiths used in 1400. Happy of having learnt and inherited such a special knowledge.


Alcuni mesi fa il Terziere Borgo Dentro ci ha chiesto di riprodurre un particolare gioiello che Sandro Botticelli ha dipinto nel 1470, la tiara de La Fortezza. Un dipinto dei suoi primi anni, ora agli Uffizi di Firenze.
È stata una grande sfida, trasformare la rappresentazione ideale di un simile genio della pittura rinascimentale in un gioiello vero.
Mentre cercavamo di capire Ia forma e i volumi della tiara, ci siamo trovati ad analizzare ogni dettaglio, rendendoci improvvisamente conto che i nostri pensieri stavano necessariamente seguendo la strada percorsa da Botticelli per crearla.
Più di cinquecento anni dopo, la richiesta del Borgo ci ha dato la toccante opportunità di sentire e capire il pensiero di un uomo così geniale e lontano nel tempo.

Altro aspetto gratificante è stato verificare - ancora una volta - quanto poco cambino alcune cose nel tempo.
Abbiamo potuto fare la tiara - speriamo con sufficiente fedeltà all'idea di Botticelli - perché gli artigiani e gli artisti ancora praticamente gli stessi strumenti che usavano gli orari fiorentini nel 1400. Siamo felici di aver ereditato e appreso delle conoscenze così speciali.

 

 

Lavorando alle ali della tiara, sbalzo e cesello. La lastra d'argento - con il disegno dell'ala - fissata sulla pece.

Working on the wings of the tiara, repouse and chase. The silver plate - with the drawing of one wong - is fixed on the pitch.  

 

La struttura principale della tiara - The main part of the tiara

 

Saldatura delle ali, un lavoro complesso su un pozzo così grande e con diversi spessori e volumi - Soldering the wings. A delicate work on a big piece with different volumes and thicknesses.

 

 

La pulitura, prima della doratura. Anche qui, un lavoro complesso e delicato - Polishing before gold plating. Again, a complicate and delicate work.

 Finita! - Finished!

 

 


 

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